Feng Shui en de entree

Sfeer is ongrijpbaar maar toch “voelen” we het allemaal. Zodra je 1 voet over de drempel van een pand zet hebben we een oordeel. In Azië zie je dat aan de ingang en entree van gebouwen veel aandacht wordt besteed. De ruimte waarin je binnenkomt is in de meeste gevallen heel royaal en open. En dat “voelt” heel erg prettig. Door de grootte krijg je letterlijk de tijd om te wennen aan de sfeer die er binnen hangt. Let maar eens op als je in de gelegenheid bent om de wat grotere hotels in Singapore of Hong Kong te bezoeken, hoe de ingang en de lobby eruit zien qua grootte en inrichting en welk gevoel je dat geeft.

En dat geldt natuurlijk ook voor jouw beleving als je een winkel binnenstapt, zoals de chocoladewinkel hierboven (afgezien van al het heerlijks wat ze verkopen wat je alles doet vergeten), de entree van deze woning op Samos (simpel en stijlvol) en de entree van deze groothandel op een bedrijventerrein (je hebt spullen nodig, wat maakt het uit hoe het eruit ziet).

entree woning Samos stad

Entree woning Samos Stad

Feng Shui en de entree

Feng Shui legt de nadruk op de “Main Entrance” en dat is niet voor niets omdat hier de Ch’i (energie) door naar binnen gaat. En hoe beter die Ch’i naar binnenstroomt hoe gemakkelijker werk, klanten en opdrachten naar binnen kunnen stromen. In deze tijd van crisis dus de moeite waard om er aandacht aan te schenken, zowel voor je huis als je kantoorpand! Want die twee zijn energetisch onlosmakelijk met elkaar verbonden. Verander je de Ch’i in je huis dan heeft dat ook effect op je business.

entree bedrijf

Ingang op bedrijventerrein

Entrees van Nederland

Hier in Nederland schenken we bar weinig aandacht aan de entree van een gebouw. Uiteraard ingegeven door de hoge vierkante meter prijzen maar toch. Het effect van een mooie, royale entree doet echt wat met je beleving. Laatst heb ik het Andaz Amsterdam Hotel bezocht op de Prinsengracht, ingericht door Marcel Wanders. Prachtig maar toch, je komt niet echt royaal binnen maar door een smalle, lage gang die naar de lobby leidt. Het eerste gevoel dat ik ervaar is dan ook “drukkend” en niet “open en welkom”.

Aan entrees van hotels en openbare gebouwen en grote kantoorcomplexen wordt nog wel wat aandacht besteed maar als we flats en appartementencomplexen vanuit Feng Shui bekijken is het helemaal treurig gesteld. Oud beton, metaal, klein en de goedkoopste materialen… En toch is die entree de eerste kennismaking als je bij iemand op bezoek gaat en kom je er, als je in een appartementencomplex woont, zeker twee keer per dag langs! Hoe fijn is het als je de algemene voordeur opendoet en je een gevoel krijgt van hè, fijn om weer thuis te zijn!

Wat kan er anders?

  1. Ten eerste bewustwording! Kijk eens om je heen hoe het met jouw ingang en entree gesteld is, wat is je eerste gevoel als je binnenkomt? Word je blij van wat je ziet of doe je bij wijze van spreken je ogen dicht en ben je blij als je in de woonkamer, keuken of in je kantoor staat?
  2. Hoe is het op je werk? Zit de receptioniste in een vrijwel lege ruimte te kijken naar dozen die al een week moeten worden opgehaald? Jij werkt er al jaren en loopt zonder iets te zien door naar je werkplek. Maar hoe zit het met die bezoeker of grote opdrachtgever die bij jou langs komt? Of spreek je als verkoper of eigenaar al jaren buiten de deur af omdat je kantoor en entree niet direct representatief te noemen zijn? Kijk eens met “vreemde ogen” en besteed een ochtend aan een flinke schoonmaak en opruimactie.
  3. Comfortabel meubilair, planten, kunst aan de wand, goede verlichting. Allemaal zaken die eenvoudig te regelen zijn als je ofwel iemand in je bedrijf hebt die er gevoel voor heeft of door een sfeerspecialist in te huren. Soms doet een kleine ingreep al wonderen voor de sfeer!
  4. Geur! Niet direct iets wat bij je opkomt dat je daar ook rekening mee zou moeten houden. Toch is dat het eerste wat mij opvalt! Een chemische geur zoals laatst bij een reparatieshop waar ik moest zijn. Een grondlucht bij een winkel in de binnenstad, een overdaad aan parfum bij een parfumeriezaak. Of de geur van nieuwe fietsen op een etage van de V&D in Haarlem terwijl aan de andere zijde van de roltrap totaal andere dingen verkocht werden. Geur is een van de sterkste sensaties die direct (goede) herinneringen oproepen, maak daar dan ook gebruik van! Je hoeft niet met wierook aan de gang maar er zijn bedrijven die zich specialiseren in geuren voor kantoren en winkels waardoor zelfs het koopgedrag van klanten beïnvloed wordt.
  5. Heb je een winkel? Denk dan ook aan de belettering op de gevel of de ramen. Zeker als je een winkelruimte gehuurd hebt die vanaf de straat wat lastiger zichtbaar is is dat belangrijk. Niet te klein, niet te groot en uiteraard passend bij de huisstijl.

Wat zijn jouw ervaringen met ingangen en entrees?

Woon je in een flat met een afschuwelijke entree? Heb je een klein huisje maar een super royale gang? Is je kantoor mooi ingericht maar is de entree van je bedrijf niet je dat?

Mail me een foto van jouw mooie of juist dramatische entree dan laat ik je weten of en wat je er aan kunt veranderen voor een goede Feng Shui! Wil je gewoon wat vertellen over je entree? Dat kan ook, laat dan een reactie achter (je e-mail wordt niet gepubliceerd).

Over de auteur

Nicky Beentjes  -  Kleurspecialist en Feng Shui Grafisch en Interieur Vormgever voor Kleurfans en Zenzoekers. Feng Shui Design voor je Interieur | Energetic Branding voor je Website.

{"email":"Email address invalid","url":"Website address invalid","required":"Required field missing"}
>