Ben jij een HSP-er?

Of heb je geen idee wat het woord HSP (Highly Sensitive Person) betekent? Als jij jezelf ‘gevoelig’, misschien zelfs wel hooggevoelig vindt, dan ben je een HSP-er.

Er wordt super veel geschreven over hooggevoeligheid, HSP zijn maar ik herkende mezelf er niet zo in. Terwijl ik me niet besefte dat ik ondertussen mijn leven helemaal ingericht heb om om te gaan met onderstaande punten ;-).

Herken jij jezelf hierin?

  • Je houdt niet van harde geluiden
  • Je vindt hoe iets aanvoelt, de textuur van iets belangrijk
  • Je voelt anderen goed aan
  • Je pikt de sfeer in een ruimte snel op
  • Je bent gevoelig voor de effecten van cafeïne
  • Je kijkt niet graag naar gewelddadige films
  • Je hebt moeite met opgelegde veranderingen
  • Je wordt vaak verlegen gevonden vooral vroeger
  • Je kunt niet meer goed nadenken als je honger heb
  • Je trekt je bij drukte of tijdens drukke dragen liever terug
  • Je geur- en smaakgevoel is sterk ontwikkeld
  • Je hebt moeite met planning en krijgen van structuur
  • Je bent vaak plichtsgetrouw en perfectionistisch
  • Je hebt sneller last van stress en fysieke klachten als hoofdpijn, maag/darmklachten, vermoeidheid
  • Je vindt het lastig om grenzen aan te geven, staat altijd klaar voor anderen

Na het lezen dacht ik… he, dat heb ik ook! En misschien herken jij hier ook wel een aantal dingen van. Dingen die maken dat je bent wie je bent en waar je al dan niet rekening mee houdt en kunt houden maar voor een ander soms totaal onbegrijpelijk zijn.
Of je weet het allang maar loopt in je gezin en in je werk tegen allerlei zaken waar je niet blij van wordt.

Ik herken hooggevoeligheid in mezelf en weet wat mij helpt daarmee om te gaan. Het is zelfs zo dat ik door deze lijst ineens begrijp waarom mijn diensten vanuit de 5 elementen (voeding, mindset, feng shui, talent weten en coaching) als een logische combinatie voelen. Alles is erop gericht om meer rust in jezelf te krijgen én in je omgeving zodat je beter functioneert en je gelukkiger voelt.

Hoe ga jij om met je ‘gevoeligheid’?

Lukt het je om alle ballen in de lucht te houden? Of loop je regelmatig tegen jezelf aan, of tegen de mensen die je lief zijn (wat nog vervelender is). Als het je even tegen zit, je overspoeld word door wat je allemaal wilt en vooral ‘moet’ hoe reageer je dan? Welk effect heeft dat op jou? En… wat doe je eraan of ga je eraan doen?

Rust is de basis, hoeveel rust heb jij?

Kies voor Rust en begin met voeding, mindset of je inrichting.

  1. Je voeding. Elke dag maak je keuzes wat je in je mond stopt. Maar wist je ook dat je met voeding echt invloed kunt uitoefenen op hoe je je voelt? Dat het je energie kan geven of juist relaxed kan maken? Dat wat je ’s avonds gegeten hebt je nachtrust positief of negatief beïnvloedt? En dan heb ik het niet over wel of geen alcohol of koffie?
    De recepten die je daarvoor op mijn 5 elementen koken blog vindt helpen je rustiger in jezelf te worden.
  2. Je mindset. Wat je denkt gebeurt. Je gedachten hebben ongelofelijk veel kracht. Wat je denkt over jezelf, je dag, de ander… als je in staat bent je beter los te maken van je eigen gedachten zul je merken dat je leven echt veel relaxter wordt. Clearings geven je de rust in je hoofd terug.
  3. Je inrichting. Je huis of beter gezegd je inrichting is een spiegel van hoe jij je voelt. Is je huis rommelig heeft het een effect, als het opgeruimd is ook. Soms is die spiegel niet zo duidelijk behalve als een ander je daar op wijst. Wat zijn de prikkels in jouw interieur die je onrustig maken of zorgen dat het rommelig wordt waardoor je je ergert, je moe, lusteloos of juist gespannen voelt? Feng Shui helpt je dat te ontdekken en geeft je inzicht in hoe je de energie, de sfeer en daarmee jouw gevoel in je huis verbetert.

Maak van hooggevoeligheid je kracht

Er zijn tal van coaches die HSP-ers daarbij helpen. Mijn manier om met hooggevoeligheid om te gaan is anders. Door in eerste instantie te focussen op de 3 dingen waar je elke dag mee te maken hebt. Wat je eet, wat je denkt en hoe je woont. Verander die dingen en je zult merken dat je rustiger wordt en jouw dagelijks leven makkelijker wordt, zowel voor jezelf als in je contact met anderen. Stuur me een e-mail als jij ook vanuit rust beter met je hooggevoeligheid om wilt gaan.

 

About the Author Nicky

Schatgraver naar dat wat jij het allerliefste wilt zijn en doen. Met hulp van Chinese Astrologie, Feng Shui en Creatief Inrichten.

follow me on:

Leave a Comment: