Category Archives for Element Aarde – Voeding

8 voedingtips voor meer energie en een betere nachtrust

Shares
slapen overdag

Heb je ook weleens het gevoel dat je overdag prima zou kunnen slapen maar dat je 's avonds in je bed naar het plafond ligt te staren? Wat veel mensen niet beseffen is dat er een link is tussen wat je eet en hoe je slaapt (behalve dan de link met koffie of alcohol). Daarom 8 tips om je nachtrust te verbeteren.

Wat doe je voor meer energie en lekkerder slapen?​

  1. Maak van je ontbijt de zwaarste maaltijd en van je diner de lichtste. Denk dan bijvoorbeeld voor 's avonds aan wat groenten met vis of een gevulde soep.
  2. Vlees gecombineerd met rijst, pasta of aardappelen én groenten is zwaar te verteren. En als je lichaam bezig is met verteren dan slaap je moeilijker.
  3. Lang werken en in de file staan met als gevolg... laat aan tafel. Niet zo handig voor een relaxte nachtrust. Beter is om in elk geval voor 19.00 uur te eten en liefst nog wat vroeger. Dan krijgt je spijsvertering ruim de tijd om je eten goed te verteren.
  4. Uit eten? Heerlijk maar kies bewust voor minder. Neem 2 voorgerechten of hooguit een voor- en hoofdgerecht maar niet alle drie. Minder ook met het brood vooraf.
  5. Wat zouden we toch moeten zonder chocolade. Toch heb ik zelf vaak gemerkt dat het net die suikerboost na een maaltijd is die maakt dat je je ineens te vol voelt waardoor je minder goed slaapt.
  6. Koffie drinken 's avonds. Een heleboel mensen doen dat al niet meer. Maar wist je dat koffie 'Oosters' gezien ook een verhittende werking op je lichaam heeft waardoor je bijvoorbeeld 's nachts veel transpireert en daardoor weer slechter slaapt?
  7. Ook spicy eten met veel kerrie, sambal, knoflook en uien heeft een verhittende werking op je lichaam net als tijm en rozemarijn.
  8. Om 22.00 uur nog aan een wijntje met wat erbij? Een keertje is prima maar weet dat je spijsvertering dan weer aan het werk gaat met gevolgen voor je nachtrust én vervolgens minder trek in je ontbijt. De belangrijkste maaltijd van de dag.

Ken je deze tips al?

En slaap je toch al jaren slecht? Dan is er wat anders aan de hand. Vanuit 5 elementen voeding analyseren we samen je voedingspatroon én de Feng Shui inrichting van je slaapkamer. Wil je meer weten over hoe Feng Shui je helpt aan een betere nachtrust? Kom dan naar de Feng Shui Workshop op 27 juli en ontvang een mooie zomerkorting op de prijs!

Heb jij nog een goede slaaptip? Deel hem gerust hieronder.


Wat schouderklachten met knoflook te maken hebben

Shares
knoflook en nek- en schouderklachten

Is knoflook wel zo gezond?

Knoflook. Van knoflooksoep tot een klein beetje uitgeperste knoflook in je eten. Over het algemeen hebben we de mening dat knoflook heel gezond is. En dat is soms ook zo. Het kan onder andere helpen bij de preventie van kanker en kransslagaderaandoeningen. Net als uien en prei zijn ze een belangrijke bron van zwavelcomponenten en stimuleren ze de afvoer van cholesterol uit je lichaam.

Of toch niet?​

Maar... er is nog wat anders aan de hand met knoflook. Zoals jullie weten rond ik dit jaar de opleiding voor ChinFood Consulent af, de opleiding Chinese Voedingsleer met de 5 elementen. Vanuit die visie is er nog een ander aspect aan knoflook dat mij verraste en waarom het in sommige gevallen helemaal niet aan te raden is.

Lees verder